Click here for Blogger tutorials, premade templates, free blog templates and custom blog designs »

Tuesday, November 15, 2011

:: Qaseh masih minum susu ibu ::






Adapun ayat al-Quran dari surah al-Baqarah: 233:

وَالْوَالِدَاتُ يُرْضِعْنَ أَوْلادَهُنَّ حَوْلَيْنِ كَامِلَيْنِ لِمَنْ أَرَادَ أَنْ يُتِمَّ الرَّضَاعَةَ

Maksudnya: “Dan para ibu itu menyusukan anak-anak mereka selama sempurna 2 tahun, bagi sesiapa yang menyempurnakan susuan.”

Begitu juga dengan polisi penyusuan yang digariskan di hospital-hospital

Susukan bayi anda dengan susu ibu sahaja selama 6 bulan, kemudian teruskan sehingga mencapai usia dua tahun di samping memberikan makanan pelengkap yang lain..





Sepanjang tempoh menyusukan Qaseh selama 16 bulan lebih ini, memang aku tak nafikan ada pasang surutnya.
Ada cerita duka, ada juga cerita gembira, ada sendu, ada jugak sampai aku menangis..
Begituah jugalah dengan pengeluaran susu.
Ada masa banyak sampai 12-13 oz sekali pam, kalau masa susu merudum, hanya 3 oz sekali pam.
Mana tak aku menangis…
Tetapi jika kita kuat semangat dan tidak mudah mengalah, insyaallah susu untuk anak kite pasti ada..
Amin banyak-banyak..


Masa susu merudum inilah aku mencuba pelbagai jenis pil yang boleh meningkatkan susu ibu.
Pil yang dah aku cuba Shaklee dan Moridone.
Shaklee dan Moridonelah memang paling berkesan. Time kaseh Ida..


Walaupun susu sikit macam mane pun, aku takkan tewas.. Tak sesekali pun aku bagi Qaseh FM..
Bila susu merudum, orang yang selalu jadik tempat mengadu hal sudah semestilah abi dan mama.
Selain daripada rakan seperjuangan Asma, Intan Azmira, d
an juga kawan-kawan di FB.
Dengan sokongan, galakan dan kata-kata semangat serta pelbagai petua yang diberikan, aku dapat balik kekuatan untuk meneruskan penyusuan susu ibu.
Terima kasih kepada semua.
Budi kalian tidak dapat aku balas!





Sekarang my little sweetheart , Qaseh dah 16 bulan...
Dan alhamdulilah, Qaseh masih lagi menikmati susu ibu selama ini tanpa setitik pun FM.
Terima kasih Ya Allah Rabbul Izzati atas rezeki yang Kau berikan untuk anakku, Qaseh.






Walaupun DF dah tak sepenuh dulu, aku tetap mengepam macam biasa.
Walaupun tak semeriah dulu, tapi masih cukup untuk Qaseh minum hari-hari..
Insyallah aku akan meneruskan lagi penyusuan susu ibu sehingga Qaseh berumur 2 tahun.
Semoga Allah mempermudahkan niat murni aku ni..
Amin Ya Rabbal Al-Amin..




Qaseh yang sihat dengan susu ibu..tiada susu yang terbaik melainkan susu ibu..



Adorable Qaseh...without failed, u always make mommy smile and happy.. :))



Qaseh , Qaseh jadik anak yang baik, bijak fandai & solehah ye yayang.. Muachh !!





6 kengkawan khatam & cepat2 komen:

Puan ApasH said...

go..mummy go. Jadi pom pom girl bagi semangat. hehehe..

M.U.M.M.Y M.I.Q.H.A.E.L said...

thanks apash !!..


thanks for the semangat...

♥ p a a n i ♥ said...

susu ibu memang terbaik!

yaNa said...

kagum ar..
slalu dgr cite dr kwn2..
baby br 6 bln, dorg dah suap solid food..

tahniah ar akak!
ibu berkerja masih bleh FB kan Qaseh..
chayok2!

M.U.M.M.Y M.I.Q.H.A.E.L said...

paaani ,


nothing best than susu ibu... :))

M.U.M.M.Y M.I.Q.H.A.E.L said...

yana,


baby 6 bulan mmg dah bole bagi soild food..tapi bukan diperkenalkan dengan FM...penyusuan susu ibu sehingga 6 bulan seterusnya dan kalau boleh hingga 2 tahun...


doakan akak bole BF qaseh sampai 2 tahun ye..

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin