Click here for Blogger tutorials, premade templates, free blog templates and custom blog designs »
Daisypath Anniversary tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Breastfeeding tickers

Wednesday, March 25, 2009

~~Inilah anak-anak ku~~

Aqil Aqif dah setahun..seronok sgt aku sejak adenye anak ni..dah setahun dengan Aqil Aqif..Macam-macam perkara, ragam, kerenah, gelagat dan gaya Aqil Aqif. Dari kecil sebesar botol air mineral tu (bayangkan lah 1.22kg & 1.82 kg), sampai lah skg. Dah membesar dgn amat baik dan sihat sekali. Sampaikan ade yg bertanye..”minum susu ape ni Nita?, sihat2 belaka Aqil Aqif”..aku senyum je..ye la aku mmg tak breastfeeding Aqil Aqif..Aqil Aqif minum FM..bottlefeeding je..tapi Alhamdulillah perkembangan nya selaras dengan peningkatan umur nya. Neuro assessment kat Paed Clinic pun amat baik sekali..Alhamdulillah..aku bersyukur, Aqil Aqif membesar dgn sihat sekali..

Aku pun rase bangga gak, dapat menjaga anak kembar ni..bukan senang tau..Ade due anak kecil yang sebaya, bukan seorang..pastu baby pre-mature lak.Alhamdulillah, aku dikurnia dan dianugerahkan seorang suami yg amat memahami, ringan tangan, penuh kasih sayang, bertanggungjawab dan taat pada perintahNya..Abi banyak tolong aku untuk uruskan segala hal berkaitan rumah and Aqil Aqif…thanks Abi for being such great hubby and Papa..love u so much forever..Aqil Aqif and Ibu Sayang Papa..


Skrg ni Aqil Aqif dah tau banyak benda..Dah tak diam je mcm kecik2 dulu…Rasenye mase kecik2 lagi senang jage…Skg ni asek nak bekejar je dgn dorg..hehe Dulu ringan je dukung skg dah tak larat nak kendong..

Mulut due2 skg ni dah tak reti diam..ade je die mengoceh (ntah , ayat ni mak aku gune)…sambil main ade je cite die...”Te..te…tee” “ne..ne..ne” ‘Da..da..da” “Moo..moo..moo” ..dan mcm mcm bunyik lagi…yg pastinye bunyik tu mmg akan terdengar aje…lagi2 la due org..kdg2 riuh rendah gak jadik nye.. Kalo senyum tu suke sgt..and peramah kalo jumpe sape2 pun ditegurnye.."heh..heh,,ma...ma"

Bile aku balik dr Ofis…mesti dah tunggu kat depan pintu..takpun dlm stroller..atuk bawak jalan2 naik stroller..muke tu senyum je…senyum2 sbb nak diambik kan..& ade bunyi lepas tu plak…”ma..ma ,,Mama..”untuk aku le tu…and untuk abi lak “pa..pa..Papa”..

Dah pandai nak blaja2 bertatih..since aku belikan push car tu..aqil aqif mmg suke mempraktikkan ape pun toys yg dorg ade…dorg tolak push car tu…konon2 dah pandai nak berjalan la tu..tapi aku mesti jage gak diorg sambil main tolak2 tu..bukan ape takut terlajak lebih..kang tersungkur le jawabnye..

Dah pandai buat bunyi..aka meniru bunyi yang die dengar…kalo bunyi cat tu die dah pandai tiru…”nyiiiiiaaaauuuu’ gitula kalo aku buat mesti die ikut…erm..kalo aku nyanyi lagu ‘twinkle-twinkle little star’, due2 tangan mesti angkat keatas..jari2nye digerak2kan…kononnye mcm star la tu...hehe mcm2 la dorg ni..terhibur sgt dgn dorg ni..
Skg ni dah susah nak amik gambar..nampak je cemra…buat2 pandang tempat lain..tanak dok diam…kalo dpt snap gambar yg elok tu kire nasib baik le tu…kalo tak mesti gambar tu bergegar2..haha susah betul nk amik gambar..

Kalo mandi amatla sukenye budak2 due org ni…bile bukak baju je, dah suke sgt..sbb die tau, die akan main air..main cak2 air tu..tepuk2 sampai kena muke…bile dah mani tanak kuar plak…erm,..time nak pakai diapers pun same…bukan main susah lagi..so skg aku dah pakai kan Mamy Poko Pants..the least that I can do…that’s the way lorr..yela kalo tak bergelut la dgn die semate2 nak pakai kan diapers..huh..

Kalo balik je dari umah mak aku, budak2 due org ni mesti nak round2 dulu..Papa die akan bawak jalan2 dulu…dorg suke camtu…lepas dah round2 tu baru la balik umah..bile sampai umah muke pun cam dah ngantuk..ok gak gitu, sbb aku akan terus tukarkan diapers & baju…dodoi, pujuk2 & bg susu die akan tdo..

Every Sat and Sunday..dah pandai nak berjalan..kalo tak mesti cam mengamok2 and takde mood…mak aku kate, ni mesti sbb aku mase preggy dulu asek berjalan n bershopping je kejanye..hehe dah ikut aku plak…kalo shopping2 tu mmg suke sgt…tgk2 org, sambil dok dlm stroller..aku slalu akan ke IKEA, THE CURVE, IKANO and OU..yg dekat2 je…paling2 pun gi TESCO je huhu…

Seronok melayan kerenah Aqil Aqif ni…penat tapi puas ati tau..yg paling sonok tiap bulan akan ade toys baru and baju baru untuk Aqil Aqif…Aku pantang tul la tgk brg2 babies ni…tgh2 bulan pun rembat je gak..haha cam last weekend aku g MOM’s CARE warehouse sales..dapatla Aqil Aqif baju baru..toys aku tak beli..sbb dah seasons sgt..

Okla…ape lagik ye…erm bab makan lak..Aqil Aqif dah mule dgn solids food since months six..skg ni dah makan nasi lembut , bubur dgn lauk..mcm2 mknn yg aku rase berkhasiat untuk Aqil Aqif aku buatkan..or mak aku akan masak..macam last nite aku bagi makan nasi lembut dengan sup ikan salmon + karet ..lepas tu aku bagi cheese stick…due2 suke makan..bfast bg mkn roti…paling suke buah limau, anggur + apple..2 ari sekali , waktu lepas mkn malam abi akan bagi budak2 ni mkn apple..kan dah ade gigi, sonok tgk die gigit apple tu..



Tapi sesebok2 menjaga Aqil Aqif, aku takkan lupe sume keja2 umah..mengemas and etc la..Walau setaksempat mane pun, akan di sempat2kan jugak.skg ni aku akn bgn pg awal sket...aku akan lipat baju, sapu umah, kemas dapur dan ape2 yg patut..aku akn pastikan sumenye in order..tanak la nti kalo ade yg dtg tibe2, umah tak kemas..tak best la kan...ni baru anak due maa..still bole urus sume lagi..heehee



The Latest Aqeef..

The Latest Aqeel..

Till Now..


1 kengkawan khatam & cepat2 komen:

eim said...

wah bestnye dapat twin kan..
riuh kat umah..
dah besar aqil n aqif dah pandai bergaya depan camera yek...

salam sayang buat twin

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin