Click here for Blogger tutorials, premade templates, free blog templates and custom blog designs »

Monday, July 25, 2011

:: Puding Cendol ::



jumpa resepi yang sangat senang untuk buat puding cendol ni
ai pun merajenkan tulang pat kerat untuk mencuba
ujung-ujung minggu ni buat spesel untuk abi
memang abi suke punye
ail aqif qaseh pun suke...


lepas masak-masak lunch semalam
buat pulak puding syendol ni :)

unsangkerebel menjadi jugak puding cendol ni
sedap pulak tu
lagi sedap makan sejuk-sejuk...






resepi ai gali-gali kat blog pemes ames chep hanieliza
memang senang nak masak dengan resepi-resepi die kan
cume ai je yang tak senang nak mencubenya... :))


cek cek cekidaut resepi ni yek..


Sumber dari Blog chef hanieliza

PUDING CENDOL CHEF HANIELIZA

Bahan-bahan:-
  • 1/2 paket agar2 [20 gm]
  • 3 gelas air (akak letak 3 1/2 mug)
  • 1 cawan gula
  • 1 cawan susu cair (*guna susu cair Ideal)
  • 2 cawan cendul
  • 1 cawan gula merah

Cara-Cara:-

1. Rebuskan agar dengan air sehingga mendidih

2. Masukkan gula dan biarkan mendidih lagi. Tapiskan.

3. Bahagikan adunan pada 3 bahagian.

4. Bahagian 1/3 itu dipanaskan dan masukkan gula merah. Kacau rata dn biarkan men

didih dan tapis.

5. Masukkan sedikit dalam acuan dan biarkan agak keras tetapi jangan ekras sangat nanti adunan tidak melekat.

6. 2 bahagian lagi dipanaskan dan masukkan susu cair dan cendul.

7. Kacau rata dan tuangkan perlahan2 atas adunan gula merah dan sejukkan.

8. Hidangkan.







Puase tinggal seminggu lagi kan
nak ponggah balik resepi-resepi pencuci mulut ni...



0 kengkawan khatam & cepat2 komen:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin