Click here for Blogger tutorials, premade templates, free blog templates and custom blog designs »

Monday, June 6, 2011

:: sambal gesek ::









waktu-waktu cuti sekolah ni nak berjalan pon malas
sane-sini jalan jem
buat habis minyak kete aku je..
mane-mane pun tempat mesti penuh sesak
sardin pon bole pecah wooo....



2 hari cuti, 2 hari jugak duduk rumah
tak pegi jenjalan pun..
kemas rumah, masak-masak...
basuh baju bajan, pastu melipat pulak dua bakul...hahah



kalo nak ikutkan hati berjalan aku ni
banyak keja umah aku tak siap nanti
takpe la aku korbankan mase dua hari cuti ni
siapkan semuanya...pueh hati aku...



dah duduk umah gamaknye bole berehat lebih sket
golek-golek ngan aqil aqif qaseh...
nonton-nonton sinetron...hahaha



taim masak-masak paling suke
kalo tak masak, bile la lagi aku nak masak..
wiken je la aku bole masakkan untuk abi & anak-anak


jom tengok chep @ home berkuntau kat dapo


aku mentry sambal gesek
amik respi dari Nogori.FM




Bahan - Bahan I udang di bakar, asam limau, cili api burung


orang nogori ni kalau masak tak pakai cili api siam
tak podeh dio kato
memang betul, kalo aku pegi pasar2 kat umah pakcik aku kat senawang
cili api siam memang tak jumpo lah
yang ado cili api burung ye...




Lesung I cili api burung yang siap aku gesek kan dalam lesung...


lepas siap bakar udang, buangkan kulit udang
udang di potong kecik-kecik
cili api tu gesekkan la dalam lesung
jangan lumat-lumat sangat, pecah pecah aje
gaulkan udang, cili siap gesek, asam limau dan garam...




Sambal Gesek I sangat sedap makan dengan nasi panas-panas


abi tambah nasi banyak kali, sedap sangat die kate
aku ingat die tak suke sebab pedas berasap neh
aku lebihkan cili api...
mungkin kene dengan selera abi...


selain sambal gesek, ade lauk tambahan
kari kambing, jelatah & ikan kacang goreng
buat pelengkap makan...
burrrppp...kenyang!!!




Kari Kambing I tambahkan dalca, buat cair-cair...



Jelatah I dah ade kari , mesti nak ade pelakon tambahan ni...



Ikan Kacang Goreng I tuan tanah kedaung punye febret.....



can cin cau... jom sambung keghoje weii....





6 kengkawan khatam & cepat2 komen:

noorsafone said...

Sambal gesek tu mkn dgn kobis masak lemak atau labu masak lemak pun sodapp..

M.U.M.M.Y M.I.Q.H.A.E.L said...

betul...betul...


memang kene dengan masak lemak kobis / labu tu...



mmg meleleh la...

Leya said...

First time dgr sambal gesek....blh cube nih....

bonda dadif aka akish said...

pehhhh gilak ah udang tuh...nmpk sedap!

M.U.M.M.Y M.I.Q.H.A.E.L said...

leya...



meh cube...terangkat beb

M.U.M.M.Y M.I.Q.H.A.E.L said...

bida dadif :


uihhh mmg besh....udang segau tu...

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin