Click here for Blogger tutorials, premade templates, free blog templates and custom blog designs »
Daisypath Anniversary tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Breastfeeding tickers

Saturday, May 2, 2009

.:: Tauge Kasar Tumis Udang, Kurau Tempura ::.

......::: SALAM BUAT SEMUA :::......
...:: HAPPYT LABOUR DAY ::...
Memandangkan semalam cuti Labour Day, aku niat mmg nak masak untuk lunch..ni dah kire brunch skali ni..sebab bfast pun tadi cume makan roti je..
Lepas siap2 basuh baju, sidai baju, aku pun kemas umah..umah mesti nak sentiase bersih dan kemas...yela time2 cuti ni la bole kemas lebih2 sket..bole mop, cuci tingkap, vacuum karpet and etc la...kalo time weekdays mane nak sempat buat sume tu...sapu2 camtu je..ni bole gak cuci bilik air sume2 kan...walau tak sempat mane pun, aku kene sempat2 kan jugak..tak biase le umah sepah2 ni...sakit mate mandangnye..heheh
pas kemas2 sume, aku g umah mama..biase la , umah aku beras pun dah takde..kehkeh..sume aku beli anta umah mama je...bahan2 masak lagi la takde...cume ade minyak masak je..untuk goreng nugget & yang lain2 sewaktu dgnnya..heheh teruk ek aku nih..nak masak kene g umah mama...ok, seblum g umah mama aku beli udang untuk tambah2 kan dlm menu masak aku tu..ok arini aku masak Tauge Kasar Tumis Udang & Kurau Tempura..sangat simple dimple je...aku tambah sambal kicap untuk pencicah tempura tu...ermm Yummyllicious..sendiri puji ni..hehe ok enjoy da picts of my cook..


.:: Ikan Kurau Goreng Tempura ::.

RESEPI : Ikan Kurau Goreng Tempura

Bahan2 :

Ikan Kurau (ape jenis ikan pun bole)

Tepung gandum

Telur 1 biji

Air sejuk

**Senang je kan...Cara2nye lagi senang, tepung dan telur tu bancuh je dengan air sejuk..bancuh sampai likat..tapi jgn pekat sangat nanti keras plak tepung tu...pastu golekkan2 ikan dlm bancuhan tepung tu, its ready to fry..haa kan senang..

.:: Tauge Kasar Tumis Pedas Dgn Udang ::.

RESEPI : Tauge Kasar Tumis Pedas Dgn Udang

Bahan2 :

Tauge kasar Rm2 (aku beli kat giant sbb teringin nk mkn)

Udang putih 300g

Cili Padi,Bwg Putih, Bwg Merah,Sedikit belacan (bhn2 ni semua ditumbuk sampai lumat tapi bg kasar2..tumbuk sekali bahan2 tu dgn garam)

Caranye..tumis bhn2 yg ditumbuk tu sampai naik bau (betul2 masak), pastu masuk kan udang, then tauge tu last sekali masuk..kacau2 dan bole diangkat..jgn lame2 sgt, nanti layu tauge tu..sgt sng.Perisa bole rase sendiri, ikut selera masing2 la ye ..

Till Now..

Notes : Mlm ni ucu aku plan nak buat bbq kat umah aku..buat makan2 family je..so aku nak kene perap ayam ni..and so on so forth..

0 kengkawan khatam & cepat2 komen:

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin