Click here for Blogger tutorials, premade templates, free blog templates and custom blog designs »
Daisypath Anniversary tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Breastfeeding tickers
Showing posts with label Qaseh. Show all posts
Showing posts with label Qaseh. Show all posts

Thursday, April 11, 2013

:: Panas & Pedas di hari hujan ::





Salam...


Haaa...nampakye hari buang undi dah diumumkan..insyaallah tahun ni aku mengundi kat sg buloh..abi balik kota baru untuk mengundi...berpatah arah kejap...hahahaa 

 Musim hujan petang pun dah mule skang ni... semalam jam 5 petang dah hujan selebat2nye...jam 5.30 nak ambil aqel aqef balik dari At-Taqwa..dalam kepala hotak ni dok pikir memang payah kalau hujan lebat camni nak amik due-due kenits tu... penghabisnye jam 6 petang baru keluar dari opis..itu pon ade reporting yang tak siap lagi...belasah la...esok2 aku siapkan!..anak aku tunggu kat sekolah lagi kesian kan... nak sedapkan hati, takpe lepas abis waktu sekolah ade kelas Iqra', so terisi la mase daripada nak tunggu ibu die yang lambat datang ni.. huwaaa...

Tengok la paparazzi tak bertauliah sempat amik gambo...betape lebatnye hujan petang semalam...jalan dah penuh dengan air...yelah sejam punye hujan lebat...no wonder boleh penuh air kat jalan... gelapnye dah macam jam 8 malam...lampu jalan pon dah pasang....


Hujan-hujan cenggini...perut tu memang lapar la...dua hari lepas,  lepas ambil aqel aqef aku singgah econsave shopping sikit groceries...beli lauk-lauk untuk masak....nampak sotong amik sotong, nampak udang amik udang, nampak kangkung capai kangkung..fast and easy shopping sebab tak kuwase nak melayan aqel aqef nak yoget makget tu semua...semua tu adalah dilarang sampai la korang besar...laju-laju aku skip tempat yoget-yoget tu semua...seram hokey!



Sotong dah ade , aku masak la kan...Sambal sotong sehangat-hangat asmara...muahahaha lepas basah kena hujan, aku masak sambal sotong ni..sotong nak dibuat ape lagi kan...sambalkan aje lah...sesuai sangat la musim musim hujan cenggini, hangat-hangatkan badan dek cili api merah siam yang pedas berdesing tu...anak-anak aku suke makan sotong, dorang nak jugak makan sambal sotong ni, tapi aku la jadi mangsa penghisap sambal...melopong kepedasan mak korang tau...takpe demi anak terchenta..hahaha




Yee mee kungfu ni anak-anak aku yang order... febret dorang kalu ade mee kuah-kuah cenggini...



Dari kuching datangnya telur ikan terubok ni...maha sedap, fresh giler dan lembut sangat..kakak ipar aku bawak dari kuching..yang ni memang mintak tak diletak garam... rasenye lemak-lemak sedap lah...dan inilah telur yang paling mahal aku pernah makan...sekilo RM300...tapi memang ohsem!


Mak aku cakap Qaseh tak tido mase tengahari...gini lah jadinye...tertido la menyendeng kat sofa ... aku memang tergelak habes tengok die tertido macam tu, sebabnye aku ingat die tengok kartun same dengan abang-abang die...rupenya dah tertido..qaseh qaseh....


 Rindu kat papa die kot..abi aku outstation ke Kota Kinabalu..dah seminggu...hari ni baru balik...

Tahun ni papa jarang kene outstation..ni baru 1st time...lame jugak plak tu...


Have a nice day you all...Okbai! :))



Monday, April 1, 2013

:: Linguinie with Salmon Steak on weekend ::



Salam...



Abang dari Kuching datang umah hari Sabtu.. dari petang sampai la malam.. dah lame abang saye ni tak balik semenanjung, sebab kakak ipar gojes saye tu buzy sesangat.. seronok la mak ngan abah saye, dapat jumpe qesteena zarra...lagipon Qes dah masuk playschool, so maybe lepas ni jarang-jarang jugak balik...takkan nak monteng sekolah kan...rugi bayau mahal-mahal..bile dah berkumpul ramai-ramai ni, banyak la boraknye, banyak la ceritenye, banyak la gossipnye..oh sunggh seronok sampai ke malam pon i rela dengar cerite, janji semua orang i dah isi perutnye dengan dinner yang sedap -sedap.. hahaha




 Ikan siakap 3 rase, ini my sis masak , letak nenas bebanyak, sangat ohsem..kakak ipar kenit sorang lagi mintak resepi...sebab ape kitorang panggil kakak ipar kenit sebab umur die kecik dari kitorang dan badannye pon kecik comel lote gitu... rendang kerang tu dah macam raye kan, tapi umah mak aku rendang tu kengkadang rase tekak nak makan rendang aje, masak aje la macam biase..tak susah pon, campak-campak aje serai, lengkuas, halia, kunyit and opkos cili api dan santan..siap! ermm..selain rendang kerang dan siakap 3 rase, ade jugak salad tauhu dan telur... mestila perut dorang kenyang kan...


 On sunday morning, as usual mase untuk settlekan housecores... seminggu sekali mase kilatkan everything... sambil mengemas dan mengelap habuk, sempat jugak layan food network channel...lagi best dari AFC...AFC aku dah boring, semua chef  dah biase sangat nengok dorang masak... kat food network channel ni, you could experienced sumthing different!



 Groceries pon dah abis, so we went to Tesco Mutiara Damansara.. makan pagi pon belom lagi mase ni... the kids sempat minum milo aje..



 Qaseh yang dah increase her appetite..suke makan nasi dengan udang.. tengok pipi die dah tembon...aku la yang paling happy kalau anak-anak yang beriya makan..aqel dan aqef memang takde masalah..


 Abi belikan Turki Kebab. He ordered Beef Kebab and Jumbo Chicken Sausage..Its yumss delicious...at least dapat isi perut yang kosong tadi... Qaseh suke Kebab daging ni...tapi part yang last terjatuh, kesian Qaseh..takde rezki la tu...


 Sambal udang... it looks gorgeous rite..yes this is one of our lunch menu... Makan tengahari yang dah lambat.. its nearly 4 pm... lapor nasik dah abi kate...



Kerapu thai sauce ni pon sedap...aqel and aqef like it to the most... sampai abi kene korek-korek isi ikan kerapu ni...isi ikan ni juicy, takde la di goreng sampai rentung...isi pon dah tak nampak..thums up to the Cook..sangat recommended kepade sape yang makan di Madam Lim Kitchen... the sayur goreng belacan pon sommore delicious!



 Malam i masak yang simple-simple aje..ade beli salmon block kat Tesco, sekilo RM22 aje..beli 7 keping tak sampai pon sekilo...hahahah i buat linguini olio topped with salmon steak...salmon tu i grilled je, perap dengan italian herbs,lemon and pepper..so easy kan...



Hari weekdays, balik kerja penat..weekend we spent a good time with luvly families..rase penat keja hilang...today, cuti sekolah dah berakhir..mula la dengan rutin seperti biase...so no matter what, am happy to be me...
  

Wednesday, November 21, 2012

:: 30 months-young ce-syena ibu ::



Assalamualaikum...


After a long holidays..we have been back today!

This week gonna be a tough week to me.. a few bad news received and i feel sooo down..physically maybe not, but deep inside was so hurt..Ya Allah, Ya Rabbul Izzat..Moga Kau permudahkan segalanya..

 I believed, the only Allah and my family would be my destiny. There is a lot room of happiness. I had them all to go through my journey of life. I didn't like  people who always want to disturb and take granted from me. Hey!! you that i mentioned please go awaaaayyyy from me.. Aku takde sikit pun yang lebih dari kau, aku tak pernah nak kacau hidup kau. why you do like this to me?  Huhhhhh..Ya Allah, Tabahkanlah hati hambamu ini...Nangesss :((

No sad-sad..Dont worry, I have pretty little Qaseh :)) to overcome this hard time!

 Yes, Qaseh la penenang jiwa ibu..she never failed to make me smile,smile and smile :)) with her cheekyness but sometime tantrum-ing and notty girl!




 Update about Qaseh.. She's nearly 30 months young baby...hahaha she is always my baby! Ibu luv Qaseh soooo much...




Monday, November 5, 2012

:: Hari yang hujan dengan Le' Trianon Choc Cake ::





Salam....

Sejuk je rase skang ni kan..Dah macam duduk dalam chiller rasenye...nak kate panas pon tak, nak kate sejuk sampai beku pon tak jugak..sejoooooq memanjang...tapi tido malam tetap pasang ekon!


Pagi-pagi hari cuti kalau terus berkelubung selimut memang la best kan..perut lapar , jadi ku gagahkan jugak melompat dari kelubong selimut.. memule rebus cili kering, sukat beras untuk masak nasi..aku masak dalam rice cooker aje. sambil tu siang bawang putih, bawang merah..kisarkan cili terus je menumis sambal..sambil tu pulak goreng ikan bilis, kacang tanah dan dadar telur..bersihkan kulit timun, potong, masukkan peti ais kejap..sedap makan sejuk-sejuk nanti..sambal tumis banyak bawang siap masak, nasi pon sedang-sedang elok masak..nak mengejar mase hubby nak gi keja, dalam mase sejam siap nasi lemak..phewww!

Ikan bilis memang dah siap kopek, jimat mase disitu..bukan beli yang dah siap kopek..aku beli yang belum kopek..biasenye waktu mengopek ikan bilis sambil breakfast dengan hubby di hari sabtu..yelah skang hubby keja hari sabtu, sambil teman die breakfast seblom nak gi keja tu aku pon kopek la ikan bilis tu..bukan banyak pon, setengah kilo pon tak sampai...aku suke kopek sendri ikan bilis, kalau beli yang dah siap kopek tu, alamatnye keras cam kayu la lepas digoreng nanti!! hazab kan nak makan...


Telur tu aku sengaja tak rebus sebab aku teringat mase kat sekolah dulu, aku selalu beli  nasi lemak sorang makcik ni jual dekat dengan sekolah..nasi lemak telur dadar potong kecik-kecik..mase tu nasi lemas reganye 50sen je, siap ade sayur kangkung celur... hmmm seronoknye mase tu...Skang mane nak dapat nasi lemak 50sen lagi..


Lepas mengemas rumah, aku siapkan tempahan mini pavlova..kali ni aku gune oven baru..hahaha jangan percaya..ni oven mak, mak dah wariskan oven ni pade aku..aku sangat suke oven ni...bakar biskut, kek, panggang ayam daging cantik je...so aku sangat sooookaaa! timaseh mak...


Hasil dari oven Europa yang mak waris jari hantu kepade aku...sangat cantik pembakarannye kan..putih melepak cik mini lova aku jadiknye...


Bile dah semedaaaang je hujan, memang rase liat nak kluar ke mane-mane...tapi semalam aku keluar jugak..aku, adik-adik, mak & makcik aku jalan-jalan perabes duit kat kedai runcit Presto, Citta Mall... Gaya cik Qaseh dapat jalan-jalan di hari hujan...meliok lentoq cik Qaseh..


Kedai runcit Presto ni kelass ko jah! sambil menyopping kite bole makan-makan pulak... see my sista yang dah verangan jadik duta coffee house kat dalam presto..


Le' Trianon ni cake house tau..ingat lobi hotel ke hape kan..they jual only 2 types of cake.. we bought two pieces of chocolate cake..the chocolate cake is awesome!


Look at the sweet couple!...hahaha me and hubby waiting for the chocolate cake.. just like waiting for the room card at the hotel lobby ...:))


Have a nice day!!

Thursday, November 1, 2012

:: Aidiladha Maggie Ketam ::





As-salam... we are back from tokmek and tok ayah kampung!  

Thanks to all salams and aidiladha wishes...


Cepatnye dah hari khamis...Esok, Jumaat dah seminggu Aildiladha berlalu...penat pun masih terase..walau penat tetapi we having a great journey to balik kampung and celebrate a beautiful aidiladha this year..alhamdulillah..



When i posted this picture at FB, many of my friends were shocked looking at the terrible traffic at Karak Highway...it is normal view when orang pantai timur went to their kampung.. Normally journey from KL to New Castle (Kota Bharu :) ) with normal traffic should be between 8-9 hours included berenti solat and makan semua lah. 



The info we had from FB and Twitter, this crazy jam continued to Gua Musang and Kuala Krai. Due to this crazy mazy jam, we switched our journey by using Lebuhraya Pantai Timur (LPT). We had experienced a lot!! Biarlah perjalanan melalui LPT-Terengganu-Bachok melebihi 100km dari jalan yang biase kami lalui, tetapi jalan sangat clear, lalu highway lagi..ooohh kalu lalu jalan yang maha jem tu, rase nak gile dibuatnye lame-lame dalam kereta.. Kebas vontot doh! 




We go through jambatan diraja at LPT highway.. beautiful view and scenery.. we just feel this beautiful view until we found this......

:

:

:



This lorry bawak lembu..hahaha :) lembu yang nak dikurbankan esok paginye.. the kiddos keep asking " lembu naik lorry nak pegi masjid kan ibu, die nak kene semelih kan?"



We gonna turn to Cherating!! Yeay !! hahah tipu lettuw!! We are entering last exit at LPT (Jabor exit).. You could lead your journey to Terengganu by entering Jabor exit.




Along the way to Bukit Besi, we could find Bandar Al Muktafi Billah Shah..this is a small town at the middle of the jungle!! hahaha betul taw!



When you reached Bandar Permaisuri, you could smell the bau air pantai..aroma air pantai..dah dekat la dengan persisir pantai terengganu..maveles!!




We reached Tok Bali at 7.30 pm.. perut pun dah lapar sangat. aku memang dah lama menghidam nak makan Meggi Ketam Alemy. Its located at Cherang Ruku, Tok Bali. Luckily the restoran is open on that day..memang rezeki kitorang dapat makan meggi ketam...the operation hour is from 4pm to 2 am everyday!! patut la bukak waktu kami datang..Its second time we have been here, but at first we couldn't had it sbb kitorang datang waktu tengahari...sape suruh kan?? :)




We just ordered 2 pots meggi ketam.. coz we didnt know how much the price for 1 pot megi ketam.. After waiting for 20 minutes, the delicious and beautiful meggi ketam is on the table...oh oh my! its so tempting..ibu satu , papa satu..pastu tak cukup..then order 1 lagi pot meggi without ketam..bile dah dapat bil, baru tau harge megi ketam ni..rasenye quiete reasonable for a big and super duper sweet ketam! fresh kaw! hargenye ikut timbang berat ketam..


When hubby went back from toilet, he told me that he saw the way they prepared the meggi ketam at the kitchen. They rebus ketam to make a stock then the noodle (megi) and so forth ingredients they were just put in the pot and cooked using the ketam stock, then garnished with Ketam Nipah/ Batu at the top. It just a simple method and thinking of to make at home sooneest possible! hahaha

It tooks nearly 9 hours journey to our Kampung!! we reached tokmek's house at 9pm..Sampai je umah tokmek, kami makan lagi :))...tokmek masak gulai udang...tokmek puase hari tu, tu yang die masak untuk buka puasa dan untuk kami sekali..dah kenyang makan megi ketam, cume makan ala kadar..kalau tak makan kecik pulak hati tokmek nanti kan...




This year, hubby's family perform the ibadah kurban..7 bahagian dibahagikan same rate dengan 6 orang adik beradik hubby dan 1 bahagian lagi tok ayah punye..cukup 7 bahagian.. Selepas solat aidiladha, kami semua menyaksikan penyembelihan kurban lembu tok ayah yang terakhir sambil bertakbir..tok ayah dah tak larat nak jaga lembu..ye la orang dah tua kan..lembu ni sangat sihat dan warne putih kekuningan..hubby kate semase menyiang dan melapah lembu, perut lempu tok ayah ni bersih je..takde langsung ulat-ulat yang biase jumpe kat perut lembu..alhamdulillah dapat tok ayah jaga lembu ni elok-elok..dan die mati pun secara elok...allahuakbar walillahilham!!




Ibu ditugaskan masak daging goreng! OMG.!...mase the kenits rancak bermain, ibu rancak bersilat masak, while papa rancak menyiang daging dan perut lembu.. :)




Dah puas meloncat-loncat, main tak hengat dunia, habes lencun baju kurong qaseh pakai..panas betul haritu..ibu yang masak di dapur tu pun berpeluh-peluh sane sini..adoyaii!! berlenggeng la tak pakai baju, ibu pakaikan CD je...




Setelah siap dilapah dan disiang daging lembu semua, tiba mase nak bahagi-bahagikan daging tu kepada 7 bahagian..pembahagian dilakukan untuk daging aje, sebab yang bahagian lain dah dimasak singgang dan di buat air asam..daging ditimbang dapat 77 kg semuanya, jadi setiap bahagian dapat 11kg..tulang temulang pula dibahagi same banyak untuk setiap bahagian...



Inilah 11kg bahagian kami untuk dibawa balik dan dibahagi-bahagikan.. alhamdulillah..fresh from the oven..sweet and tender!

selepas solat maghrib, kami ke Wakaf Che Yeh...hahaha saje carik jem lagik kan.. amekaw! tak jadi nak memborong kain ela....lalu saje la nampaknye..;(




Inilah keadaan di sekitar wakaf che yeh..kereta punye banyak camtu rupenye beratur untuk drive-thru McD...sabau je la khennn! dah puas makan daging kurban agaknye.. :)




Nasib baik kami jumpe jugak yang ini... Budu Sedak Sengokti...Budu ni abang aku yg dok Kuching tu kirim..die dah ajar tekak orang-orang Kuching makan budu..haaa sekarang dok ngidam budu tak abis-abis...layankan aje..abang aku bagi ciri-ciri botol budu yang sedap giile ni.."cap ikan emas yang ade gambo limau kasturi, kertas lebel kaler kunem"..dah macam klu amazing race kan..die nak sedozen..tapi aku dapat 7 botol je...6 botol aku bagi die, sebotol aku punye la kan ...:)


Sedar tak sedar..dah tiba masenye nak pulang ke kl semula...alhamdulillah..it was very good and beautiful aidiladha at kampung.. kami panjatkan kesyukuran pada Yang Esa tidak terhingga atas kurniaan rezeki dan kebahagiaan yang dinikmati..InsyaAllah jika dikurniakan rezeki lagi, kite buat kurban lagi tahun depan... doakan yang terbaik...amin...




Tuesday, February 14, 2012

:: Kali kedua ::




Dah dua ari cechana batuk-batuk...
Dalam batuk gitu pun melasak bukan main...
Biasela kalau dah ade aqil aqif..panjat sane panjat sini..terbang sane terbang sini...

Kul 4 pagi aku terjaga...bunyi cechana bernapas kemain kuat...
Turun naik dada..aku letakkan vicks..bagi die lega sket..kesian aku tengok..





Pagi tadi kul 8 takde lagi klinik bukak melainkan klinik yg aku paling tak bekenan...
Tapi naseb ade mesen nebulizer tu..pegi jugak la kan..
Aku cek in jugak foursquare kat kinek tu...
Wahahah sempat lagi mak cecahana menjakun kan!!...





Cechana dah masuk 2 kali ambil neb..tak cranky cam zaman-zaman abang die dulu..
Nak tecabot tudom aku dibantainye melalak time nak letak corong neb tu...
Pompuan mungkin la sopang santung ye dok...


Dah lepas neb, qaseh dah ok..takde la dada die berombak rindu cam seblom tu...
dapat la ubat ventolin sebotol .. Pastu aku balik la opis..
Keje banyok weh !

posted from Bloggeroid

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin