Click here for Blogger tutorials, premade templates, free blog templates and custom blog designs »
Daisypath Anniversary tickers
Lilypie - Personal pictureLilypie Breastfeeding tickers
Showing posts with label Kidz. Show all posts
Showing posts with label Kidz. Show all posts

Thursday, April 11, 2013

:: Panas & Pedas di hari hujan ::





Salam...


Haaa...nampakye hari buang undi dah diumumkan..insyaallah tahun ni aku mengundi kat sg buloh..abi balik kota baru untuk mengundi...berpatah arah kejap...hahahaa 

 Musim hujan petang pun dah mule skang ni... semalam jam 5 petang dah hujan selebat2nye...jam 5.30 nak ambil aqel aqef balik dari At-Taqwa..dalam kepala hotak ni dok pikir memang payah kalau hujan lebat camni nak amik due-due kenits tu... penghabisnye jam 6 petang baru keluar dari opis..itu pon ade reporting yang tak siap lagi...belasah la...esok2 aku siapkan!..anak aku tunggu kat sekolah lagi kesian kan... nak sedapkan hati, takpe lepas abis waktu sekolah ade kelas Iqra', so terisi la mase daripada nak tunggu ibu die yang lambat datang ni.. huwaaa...

Tengok la paparazzi tak bertauliah sempat amik gambo...betape lebatnye hujan petang semalam...jalan dah penuh dengan air...yelah sejam punye hujan lebat...no wonder boleh penuh air kat jalan... gelapnye dah macam jam 8 malam...lampu jalan pon dah pasang....


Hujan-hujan cenggini...perut tu memang lapar la...dua hari lepas,  lepas ambil aqel aqef aku singgah econsave shopping sikit groceries...beli lauk-lauk untuk masak....nampak sotong amik sotong, nampak udang amik udang, nampak kangkung capai kangkung..fast and easy shopping sebab tak kuwase nak melayan aqel aqef nak yoget makget tu semua...semua tu adalah dilarang sampai la korang besar...laju-laju aku skip tempat yoget-yoget tu semua...seram hokey!



Sotong dah ade , aku masak la kan...Sambal sotong sehangat-hangat asmara...muahahaha lepas basah kena hujan, aku masak sambal sotong ni..sotong nak dibuat ape lagi kan...sambalkan aje lah...sesuai sangat la musim musim hujan cenggini, hangat-hangatkan badan dek cili api merah siam yang pedas berdesing tu...anak-anak aku suke makan sotong, dorang nak jugak makan sambal sotong ni, tapi aku la jadi mangsa penghisap sambal...melopong kepedasan mak korang tau...takpe demi anak terchenta..hahaha




Yee mee kungfu ni anak-anak aku yang order... febret dorang kalu ade mee kuah-kuah cenggini...



Dari kuching datangnya telur ikan terubok ni...maha sedap, fresh giler dan lembut sangat..kakak ipar aku bawak dari kuching..yang ni memang mintak tak diletak garam... rasenye lemak-lemak sedap lah...dan inilah telur yang paling mahal aku pernah makan...sekilo RM300...tapi memang ohsem!


Mak aku cakap Qaseh tak tido mase tengahari...gini lah jadinye...tertido la menyendeng kat sofa ... aku memang tergelak habes tengok die tertido macam tu, sebabnye aku ingat die tengok kartun same dengan abang-abang die...rupenya dah tertido..qaseh qaseh....


 Rindu kat papa die kot..abi aku outstation ke Kota Kinabalu..dah seminggu...hari ni baru balik...

Tahun ni papa jarang kene outstation..ni baru 1st time...lame jugak plak tu...


Have a nice day you all...Okbai! :))



Wednesday, November 21, 2012

:: 30 months-young ce-syena ibu ::



Assalamualaikum...


After a long holidays..we have been back today!

This week gonna be a tough week to me.. a few bad news received and i feel sooo down..physically maybe not, but deep inside was so hurt..Ya Allah, Ya Rabbul Izzat..Moga Kau permudahkan segalanya..

 I believed, the only Allah and my family would be my destiny. There is a lot room of happiness. I had them all to go through my journey of life. I didn't like  people who always want to disturb and take granted from me. Hey!! you that i mentioned please go awaaaayyyy from me.. Aku takde sikit pun yang lebih dari kau, aku tak pernah nak kacau hidup kau. why you do like this to me?  Huhhhhh..Ya Allah, Tabahkanlah hati hambamu ini...Nangesss :((

No sad-sad..Dont worry, I have pretty little Qaseh :)) to overcome this hard time!

 Yes, Qaseh la penenang jiwa ibu..she never failed to make me smile,smile and smile :)) with her cheekyness but sometime tantrum-ing and notty girl!




 Update about Qaseh.. She's nearly 30 months young baby...hahaha she is always my baby! Ibu luv Qaseh soooo much...




Thursday, March 22, 2012

:: Permudahkan Urusan Kami ::

hi kengkawan,


i have been snowed with lotsa things now..
especially with urusan beli rumah..
azam for this 2012 .. nak beli rumah ..
luckily the tuan umah nak jual umah yang aku sewa for 4 years plus plus..
alhamdulillah ade rezeki kitorang..
so we all tengah berusaha untuk beli jugak rumah tu walaupun harge rumah tu dah menjulang-julang tingginye..
as offered by the owner it was 300K..
after negotiated, we managed to get 5% discount..
alhamdulillah lagi sekali...


korang bayangkan lah, nak beli umah sub-sale ni kene sediakan 10% kan
dari rega umah..
kire je la sendiri berape kitorang nak kene bayar kat owner umah ni..
memfeningkan kepala jugak nak nyiapkan duet tu..
as a booking purposes, dah kene prepare about 3% which is nealrly 9K itu dan ini..


2 ke 3 bank termasuk sarekat insurance aku gi submit untuk loan umah..
kalau allah dah tetapkan rezeki kitorang anak beranak, alhamdulillah dan syukur lagi..
semoga urusan pembelian rumah ni dipermudahkanNya..
Amiiinnn banyak-banyak..



bile cerita pasal rumah...
banyak bende-bende yang sangat seronok aku rasa..
aku suke tengok rumah yang tersusun cantek dan kemas..
ade bunga kat sudut-sudut tertentu...
kat bilik air pun mesti ade bunga dan bau-bau wangi lavender..
mak mentua datang pon suke .. apekah ??






macam pasu untuk bunga tulip pelastik ni...
aku baru je tukar dua bulan lepas...
nampak cantek dan menarik aku beli je la...
aku beli kat ikea RM 15 saje..murah tapi nampak curllaass la di mate aku.. :)
jadikla pada tengok pasu yang same tak bertukar-tukar..
kengkadang jemu..
sometimes dengan minimal transformed pun dah nampak lainnye..
so its up to you :)




hari-hari tengok bende yang same memang la jemu..
lagi-lagi kat tempat kite nak pemperedkan diri kite..
bilik tido kite la mane lagi kan..
tak payah beli yang mahal-mahal..
barang yang murah pun will do!!




lilin lilin kecik ni aku dapat idea kat kenduri kawen kazen aku..
aku masuk bilik pengantin, telek segala dekorasen kat bilik tu..
aku cam suke je idea letak lilin kat side table tu..
hows sweet isn't?
seblom tido pasang dulu lilin tu, kasik baunye semerbak satu bilik...
lepas tu padamkan la..kang ade yang rentong plak :))
going to sleep dengan bahagia....
syok tido sampai pagi....




bile kat rumah mesti la nak memasak...
cooking is my passion...i do love cooking!!
sedap ke tak sedap tu belakang kire...
bile dah selalu masak, lelame sedap la jugak kot...

pizza tu buat last weekend..
melompat suke anak-anak dan abi bile bau pizza semerbak walaupon tak same macam dominos!
bahagia giler la mak dorang... :))



Its a good when we are in the positive and good thinking & evironment..
Enjoy your life !!








Tuesday, February 14, 2012

:: Kali kedua ::




Dah dua ari cechana batuk-batuk...
Dalam batuk gitu pun melasak bukan main...
Biasela kalau dah ade aqil aqif..panjat sane panjat sini..terbang sane terbang sini...

Kul 4 pagi aku terjaga...bunyi cechana bernapas kemain kuat...
Turun naik dada..aku letakkan vicks..bagi die lega sket..kesian aku tengok..





Pagi tadi kul 8 takde lagi klinik bukak melainkan klinik yg aku paling tak bekenan...
Tapi naseb ade mesen nebulizer tu..pegi jugak la kan..
Aku cek in jugak foursquare kat kinek tu...
Wahahah sempat lagi mak cecahana menjakun kan!!...





Cechana dah masuk 2 kali ambil neb..tak cranky cam zaman-zaman abang die dulu..
Nak tecabot tudom aku dibantainye melalak time nak letak corong neb tu...
Pompuan mungkin la sopang santung ye dok...


Dah lepas neb, qaseh dah ok..takde la dada die berombak rindu cam seblom tu...
dapat la ubat ventolin sebotol .. Pastu aku balik la opis..
Keje banyok weh !

posted from Bloggeroid

Tuesday, January 17, 2012

:: Master penyusuan susu ibu :: 18 bulan 15 hari ::



Maseh belom terlambat ... Aku dapat jugak menyusukan Qaseh sehingga ke hari ini..
Pada awalnya, memang rasa tak percaya yang aku bole menyusukan Qaseh dengan air susuku sendiri...
Tak dinafikan, ibu bekerja macam aku ni memang banyak dugaan dan cabarannya..
Nak tak nak aku lalui jugak... Rase nak mengalah memang tak terlintas dek akal aku..
Semoga Qaseh akan terus dapat menikmati susu ibu sehingga 2 tahun..


Galakan dari abi , mama dan kawan2 yang menyokong penyusuan susu ibu ni sangat-sangat aku hargai..
Kalaulah takde orang-orang ni maunye luntur kene clorox la semangat aku...
Banyak jugak petua-petua awet muda aku dapat untuk tambahkan susu ibu, kendalikan EBM
Dari perkongsian ni lah aku kenal Shaklee, kenal alfalfa , kenal longan kering, kenal red dates, memacam maklah lagi la..


Lagipun sekarang ni, penyusuan susu ibu dah mendapat tempat di kalangan ibu-ibu yang bekerja..
Outlet-outlet yang jual barangan penyusuan pun dah melambak-lambak... aku paling suke shofeng online kat sini..hahaha
Baju menyusu, nursing cover semua pun nye santek-santek.... Rambang-mambang mate mak nokss!! hahah
Biasenye aku akan COD je barang-barang yang aku beli..
Dalam mee ade udang.. dalam aku nak amik barang aku dapat jumpe la seller-seller yang santek manis ni..dapat kenal ramai orang..



Bagi aku takde yang susahnye dalam nak menjayakan misi penyusuan susu ibu..
Pada awal-awal memang lah agak kekok, tak biase kan, tapi lame-lame jadik kacang je...sodapp!!
Teringat awal-awal dulu, aku tak pandai nak susukan Qaseh belah kiri, terkial-kial aku..
Skang ni, kiri kanan depan velakang semua pon boleh taw...
Yang penting, kalau aku tak reti aku usaha carik jalan penyelesaiannya..
Skang ni dah canggih manggih, pakcik gugel kan ade... usaha la membaca artikel yang maha-banyak-mega tu..
Kite jugak yang dapat ilmu..Untung untuk anak-anak kite jugak..


Ade lebih kurang 5 bulan lebih lagi nak tamatkan misi ini...
Harap aku dapat bertahan sehingga ke akhirnya..
Walaupun banyak jugak halangannya, aku kene kuat..aku kene usaha lagi..
InsyaAllah takde ape yang mustahil...


Ya Allah permudahkanlah perjuanganku..!
Moga perjuanganku sentiase dalam redhaMu ...ameen ..



Thursday, January 5, 2012

:: Doa Untuk Menangani Anak-Anak Yang Nakal : InsyaAllah ::

As-Salam semua ..



Melayan the tige kenits memang kadang-kadang rasa nak lari umah...
Yang paling same dengan suare tazen amazon ..ade ke tazen kat amazon? mak dorang lah..
Mulut aku memang bising ... :)) hati manyak baik lapan juta kali wo!


Anak-anak sorga baru 3 orang, aku dah jadik tazen !
Aku tanye korang la ye, takkan kalau die tengah membuli qaseh memberi serangan bertubi-tubi, aku nak diamkan aje ke?
Kalau tak jadik suare tazen pun, suare aku memang la sampai makcik aku sebelah rumah tu bole dengar..
Makcik aku tu pun dan dan tu jugak sempat sound aku "kenape tu nita ????" dengan nada jerit-jerit supaye aku dengar.. haha

Jadi tazen mase tu je, lepas tu bile tengok muka anak, tak sanggup nak marah-marah...Cair jadiknye....


Kecik-kecik ni walaupon anak-anak sorga ni gadoh, dorang takkan simpan dalam hati..
Kejap gadoh, kejap baik main semula same-same..pastu tak sampai seminit gadoh balik..camtu la..
Dorang ni takde berdendam hati kan... takde nak simpan-simpan dalam hati..
Hati budak-budak kan bersih suci aje..



Kite kawan sampai syurga kan ...


1. Baca "Ya Latif" sebanyak 7 kali dan hemb
uskan ke ubun-ubun sewaktu mereka tengah tidur.

2. Cuba berbicara dengan baik dan gunakan kaedah memujuk.


3. Banyak berdoa kepada Allah minta dilembutkan hati anak-anak


4. Bila bangun pagi, peluk anak, usap kepalanya dan berselawat sambil berniat dalam hati


5. Baca surah Al-Fatihah, Surah Taha ayat 1 hingga 5, diikuti doa nabi Daud 3 kali. Doanya "Ya Allah lembutkanlah hati anakku (sebut namanya) sepertimana Engkau lembutkan Nabi Daud akan besi. kemudian hembuskan pada makanan dan minuman. Kalau anak masih menyusu, hembus pada susu


6. Untuk membantu anak mudah belajar baca zikir Ya Latif sebanyak 129 kali diikuti ayat 19 dari surah As-Syura yang bermaksud "Allah maha lembut pada hambaNYA. Dia memberi rezeki kepada sesiapa yang dia kehendaki dan Dia lah yang Maha Kuat lagi Maha Kuasa.


7. Baca surah Al-Insyirah sewaktu menemani nak-anak belajar


8. Ketika memasak, sentiasa basahkan lidah dan bacakan doa dari Surah Al-Imran ayat 200 yang bermaksud " Wahai orang yang beriman, bersabarlah kamu dan kuatkanlah iman kamu, dan bersedialah serta bertakwalah kepada Allah supaya kamu berjaya"


9. Kita juga digalakkan menyentuh lembut ubun-ubun anak dengan tangan kanan sambil berdoa dan menyatakan harapan. Lakukan setiap malam ketika anak-anak dalam keadaan baru hendak tidur. Ketika ini otak mereka sedang berada dalam separa sedar dan mudah merakam apa yang kita lafazkan.


10. Selepas solat lima waktu, amalkan doa dari Surah Al-Furqan ayat 74 yang bermaksud " Dan juga mereka yang berdoa dengan berkata: Wahai Tuhan kami, berilah kami beroleh daripada isteri-isteri dan zuriat keturunan kami perkara-perkara yang menyukakan hati kami, dan jadikanlah kami imam ikutan bagi orang-orang yang bertakwa.


11. Amalkan ayat 40 dari surah Ibrahim yang bermaksud "Wahai Tuhanku, jadikanlah aku orang yang mendirikan sembahyang, dan zuriat keturunanku. wahai Tuhanku perkenankanlah doaku.

Doa-doa dari ayat Al-Quran yang boleh diamalkan
1. Supaya anak-anak pandai belajar :: baca surah Al-Anbiya' ayat 79 selepas solat Subuh sebanyak 10 kali dan diikuti doa

2. Sewaktu anak-anak bergaduh :: baca surah Al-Baqarah ayat 102


3. Supaya anak-anak lembut hati dan elakkan panas baran :: baca surah A-anbiya' ayat 69, juga surah Al-Hasyar ayat 22 hingga 24


4. Anak-anak malas ke sekolah:: baca surah Taha ayat 1 hingga 5.


5. Anak-anak yang suka keluar malam:: baca surah Ar-Rum ayat 31 sebanyak 33 kali.

Insyaallah dengan doa yang tidak putus, anak-anak yang nakal akan berubah menjadi baik.









Monday, December 5, 2011

:: camnilah ujung minggu kan ::




Pejam celik dah bulan doblas kan...cepat betul masa berlalu..udah masuk ujung tawon..
Tak tau la dalm doblas bulan ni , ada tak azam aku yang tercapai..
Rase-rasenye ada la kot...tak banyak sikit kan..
Kalo rase ade yang tak dapat capai tu, keri fowed aje ke tawon depan.. senang cite kan..


Usaha keras lagi tawon depan...Rasenye tawon depan lagi mencabar kot sebab ade few azam yang susah gak nak capai..
Tunggu dan lihat aje...Yang penting dalam setiap doa aku, moga aku sentiasa dimewahkan dan diberkati dilimpahi rezeki juga kebahagiaan sentiasa aku milikki..
Ameen.. Qaseh pun dah pandai ameen



Kalau hari kerja, bangun tu tepat-tepat kul 6.30...Solat subuh gajah ke denesor
Lepas ameenkan doa , rase nak tarik selimot lagi... padahal wajib siapkan segala maklah nak pi opis..
Tapi hari minggu sentiase sanggup tanak tido lepas solat suboh...
Nak buat bekpes untuk abi ngan anak-anak..


Kalo bekpes, abi mesti mak makan nasi..tapi itu dulu la ye..
Skang tolak batu ngan kayu je abi ni..semua pon die makan...
Yela, bosan wei pagi-pagi nak telan nasi...sesekali pon takmo la kan..
Dari malam seblom nak tido lagi, dah bitau abi..."esok, ibu nak buat puding roti ye"
Gigih la meroti pagi-pagi hari.. sejak beli oben murah yang baru
Bahan-bahan semua ada kecuali kismis...Aku campakkan jem bluberi..sedap jugak..ade rase manis-manisnye...




Dah banyak kali buat puding roti ni...tapi kali ni aku tak kuwaasse nak buat kuah kastad tu..
Makan ajela macam tu...abi aku cicah ngan air teh o...haha ape yg penting, sedap..
Kali ni aku bakar dulu roti tu dengan butter..ade rase crunchy..sedap taw..



Lepas kerja-kerja meroti siap..aku siapkan pulak anak dara pojaan hati ramai ni...
Mandikan awal pagi lagi sebab Qaseh dah poo poo...Dah alang-alang tu mandikan sekali...Sejuk kan Qaseh kene air pagi-pagi..
Kalau mak aku, die mandikan Qaseh lambat sikit...Sejuk katenye air kene badan pagi-pagi...
Qaseh suke puding roti ni..Aku suap, die nganga, suap nganga, suap nganga..penoh mulo..hahaha
Dah kenyang main pedang ye Qaseh...
See the pemotong kek tu...Aku beli kat Cash Converter Sunway Mentari..murah aje rm 2.90..



Tengahari aku gantong kuali periuk belanga..tak payah masak ..
Musim cuti sekolah ni, ade je jemputan kawen.. musim mengawan
Yang jauh-jauh aku malas pegi, yang dekat-dekat aje aku pegi..
Minggu depan ni ade lagi, jemputan kawen...
Jiran-jiran, lagipon adik kawan aku yang kawen, jadik harus la pegi makan nasi minyak tu kan..






Selamat Penganten Baru Eiza & Wafi...
Eiza & Wafi ni mysis punye kawan...ni pon jenjiran jugak...
Tang ukir-ukir buah tu, aku fefeeling Masterchep la pulokk..
Tembikai tu cantek kan?? Melon-melon semua cantek..makan pon lagi sedap!!




Mengikut kate my sis, pelamin ni besar...tak muat letak dalam rumah..
Jadiknye pelamin ni kene alih la..mungkin plan asalnye nak diletak kat dalam rumah kan..
Penganten silap ukor kot ni...hahaha
Anyway, sweet aje die punye pelamin kan.. fresh flower tu yang aku suke..



Santap ke sentap?? hahaha
Stended lauk kenduri...sedap jugak...laporkan tengahari tu...
Ayam masak merah yang mabellesh !!
Bubur kacang pon ade taw..




Aqil , Aqif & Qaseh dok ralit dengan door gift.. Senang lenang mak pak die nak makan..
Anak-anak aku ni senang aje, kalau time-time nak makan kenduri ni, bagi kan aje bende yang die bole buat main..
Bole la mak pak dorang makan dengan aman damai... Sambil tu , bagi la dorang semulut dua nasik.. Senyap la dorang.



Acara baling gula-gula / duit syiling...
Rasanye dah jarang-jarang aku nampak acara ni kat kenduri kawen. Dah makin tenggelam dan hilang..
Biasenye kenduri kawen orang jawa aje ade...
Kebetulan penganten ni keturunan jawa, nampaknye ade jugak usaha nak buat acara ni..
Buat seronok budak-budak... Penganten campak duit yang dah diisi dalam bekas, pastu bebudak kutip la mane yang dapat..
Bukan budak-budak aje, makpak budak pon dok rebut same..Seronok...



Panas betul la tengahari tu.. peloh-peloh Qaseh...
Ibu soh senyum pon die tanak.. Takpe, ibu sorang-sorang senyum :))




Lepas asar buat minum petang pulak...
Buat yang simple tapi pastinye sedap kan...
Aku ngan my sis, buat vietnamese spring roll.
Intinye aku letak suhun, zuchinni, kerot, udang dengan crab filament.
Sosnye pulak aku gaulkan mayonis dengan sos cili....
Kulit tu sebenarnye rice paper... Setakat ni aku hanye jumpe kat Jaya Grocer...Tempat lain tak penah jumpe..
Gulongkan macam nak buat popia tu...senang je kan..


Vietnamese Spring Roll



Seronok kalau hari minggu terisi macam ni...Baru la enjoyce!!






Wednesday, November 23, 2011

:: Homemade Formula Milk :: Jom cube ::



Why don’t you try it too?This recipe is suitable for baby 12 months old upwards.


http://blogs.tribune.com.pk/wp-content/uploads/2010/08/7_5milk.jpg

4 oz of fresh milk (cow’s milk)

+

http://thenourishingcook.com/wp-content/uploads/2010/04/almond-butter.jpg

4 raw almond seeds

(almond is rich with manganese, vitamin E, magnesium, tryptophan, copper, riboflavin, and phosphorus plus many other good nutritional elements.Very good for heart and brain development, study has shown that previously in golden era of Islamic empire, the genius Islamic Scholars at that time used to take almonds regularly in their diet.)

+

7 raisin seeds

(also known for its benefit to brain development, rich in antioxidants and contains boron.)

+

http://taylormaderaw.files.wordpress.com/2010/07/mmw_honey_040309_article.jpg

1/4 teaspoon of pure honey

No doubt of this miracle food goodness. An Anti-Bacterial, Anti-Viral, Anti-Fungal Substance. Very good for brain too. Produce natural sweetnes in this mixture, no need to any artificial sweetener nor sugar.

+

Couples of ice cubes or more.Its optional. I use it to prevent overheating effect on the mixture during processing in the food processor, which may destroy some nutrients in the food.

Put into a food processor or blenderand blend until smooth.

Next, you will have to sieve the frothing milk to get only the liquid mixture.

Sieve the milk

Now, the homemade formula milk is ready to serve.

Serve it on your toddler’s preference.My son doesn’t have any problem to drink the milk straight away. Should your toddler prefer it to be warm, simply reheat it just like we do on EBM

Now the delicious formula milk made by mommy is ready to serve. Your kids will love the creamy taste of the milk, and definitely the taste of mother’s love in every drop of the milk :)

This formula milk is also known as milk smoothies, the difference is only that this formula milk is not as thick as the smoothies.

I always prepare fresh formula milk on demand ;) . I never prepare it in abundant quantity and keep in refridgerator.Thus i cannot suggest/advice whether it is safe to do so should other mommies want to prepare it in bulk to save time, especially for working mommies.But i personally think that should we prepare it under a very clean and hygienic way, insyaALLAH the milk can last up to 24 hours in fridge.

http://photos2.demandstudios.com/DM-Resize/photos.demandstudios.com/25/139/fotolia_2319891_XS.jpg?h=10000&w=300&keep_ratio=1

I am sure your kids will love this milk ;)

Am thinking of to try this for Aqil dan Aqif...


Sumber Rujukan : www.cintahati.com








Thursday, November 17, 2011

:: kurma ayam & telor ::

Ehmm....Hujan kemain lebat kat luwo tuh..
Kene ujan lagi la abi arini...
Naseb la owang naik motor ni, kalo tak kene simbah ujan, kene pancor matehari..
Kalo disimbah dek ujan tu, cepat-cepatla mandi yek...
Kang demam, MC la korang esok nak gi keja...hahaha
Yang naik keta plak, kalo ujan lebat kemainnye lagi, dah putih tak nampak ape-ape..
Susah jugak nak bawak keta..teketar-ketar la dalam keta sorang-sorang..
Kalo aku, tunggu ujan reda, baru balik..
Kuwasser nak redah ujan ribot taupan tuh lah..




Kurma Ayam Pencen & Telor


Sape yang peberet dengan Kurma ? sile angkat korangye Mouse !!
Aku takde pon pebret kat Kurma neh..
Tapi, kalau dah lame sangat tak makan, dan tak tau ape yang nak di masak, Kurma ni sedap jugak...
Ape yang buat aku tak berape suke Kurma?
Kalau Kurma yang aku atau mama yang masak, opkos la aku suke...
Kurma ni kalau yang rase hanget-hanget tu, memang tak sedap...
Lelagi kalau korang makan kat kenduri kawen, selalunye Kurma Daging..
Kurma Daging hanget !! Menyampah..tula berborak je mase rewang, masak kurma sampai hanget..


Eve raya haji ritu...banyak la sangat ko punye eve ye..hehhehe
Tengahari tu aku masak Kurma Ayam pencen dengan telor..
Sebab ape aku gune ayam pencen ? sebab tanak kasik hancur...
Ayam pencen tu rebus dulu guna pressure cooker 7 minit...
Pastu korang masak la Kurma macam biasa ye..
Jangan sampai hanget sudehh!!
Takde resepi-resepi ye, nak resepi korang tanye kat pokcik gugel yang baek hatinye tu...




Abi memang rajen melayan anak-anak die makan...
Anak-anak aku pun kalau nak makan, nak papa suap...
Senang keje aku..hahaha
Tengok tu macam anak-anak burung nak makan kan...Syomel !



Aqil Aqif ni suke puji ibu die...
"Ibu masak sedap, esok masak banyak-banyak ye"
Qaseh tak pandai puji lagi... cume "nok,nok,nok"... nak nak nak..sedap la tu..



Nampak tu sambal velacan yang very the mabbeles..
Ni version blender segala mak nenek...senang, perahkan asam limau kasturi.. gula jangan lupe..Memang sedap!!


LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin