Click here for Blogger tutorials, premade templates, free blog templates and custom blog designs »

Monday, August 16, 2010

:: Lauk Berbuka & Sahur ::

alhamdulillah.....
bersama sekali lagi kita di ruang maya ini
dah hari ke- 6 berpuasa
cepat sungguh masa berlalu
semoga amalan kita dirahmati, diberkati olehNya


berpuasa di hari sabtu dan ahad memang menyeronokkan
sebabnye masa inilah yang digunakan untuk berbuka & berkumpul dengan kesemua ahli keluarga
masa inilah semua idea makanan nak dibuat, nak dicuba, nak dirasa
bile beramai-ramai memasak itu yang seronok
dapat terapi minda hehe


kali ni nak kongsi masak-masak dengan sisterz & mama
citarasa sorang2 berbeza
ade yang nak ini, nak yang itu
yang penting layan kan aje la tekak orang berpuasa ni ;)


sabtu & ahad berbuka di rumah mama
jom kite tangok juadah yang terhidang untuk berbuka puasa
semuanye shedap2 belaka
memang tertarik menarik & da bommmm




--- pecal jawa ---



--- ceaser salad a.k.a pecal omputih :) ---



--- kepak ayam ---



--- popia ayam goreng ---




--- kuih akok, apom, putri mandi, sanggupal & ulat bulu ---



yang ni pulak masukkan la jugak
menu bersahur pagi tadi
abi kate yummy!!!
syonok aku ....hehee


--- daging kicap pedas ---

--- kacang buncis & pedal ---


Thursday, August 12, 2010

:: Iftar 1 ramadhan ::




Menu berbuka puasa 1 ramadhan 1431H

Simple but goooooddelicioouuszzz

semalam berbuka puasa satu family
mama, abah, my 2 sis datang umah
berbuka puasa ramai ramai
seronok dan tambah berkat ramadhan


menu berpuasa semalam
mee udang
syekodok kentang + ikan bilis
kuih tako + tepung pelita
teh o ais + nata de coco





--- mee udang goodelicoussss ---



:: Rezeki susu untuk Qaseh ::

Mood puasa tengah berkobar-kobar
Semangat tu akan berkobar-kobar sampai hujung ramadhan
alhamdulillah...hari ni dapat berpuasa untuk hari yang ke-2


Bile berpuasa , sahur tu satu kemestian
sebab aku kalo tak bangun sahur
akan melepek la bile petang nak tunggu berbuka tulapar tu bole ditahan jugak
tapi kalo haus tu susah nak menahannya
tula aku memang gagahkan jugak untuk bangun bersahurabiy pun kene bersahur jugak
nasib dapat abiy yang nak bangun sahur
kalo tak bersahur sorang2 la kite kan..hehehe

ada satu sebab aku wajib bangun sahur
sebabnye aku bf si Qaseh
yela bile berpuasa kite dah missed minum air kan
takut susu tak banyak nanti
bile bersahur aku pastikan makan atau minum yang berkhasiat
penting untuk bekalan susu Qaseh
aku minum susu mamil mama, makan kurma
nasi dan lauk pauk yang lain
air masak aku ambil dekat 1 liter
jenuh gak nak menghabiskan 1 liter air tu bile2 dah nak sampai waktu imsak hehehehe

alhamdulillah...rezeki datang melimpah ruah
rezeki susu untuk Qaseh cukup sampai petang

malah banyak sungguh, sampaikan terpancut2 dengan sendirinya
dan boleh lagi di pam untuk stock buat EBM
Qaseh kenyang dengan susu ibu
walaupun aku berpuasa
syukur dengan rezeki ini...amin


--- Subhannallah...Hari pertama, Qaseh dah minum susu ibu ---


Sesuci Qaseh Ramadhan... :)
ade kene mengena ke???
hehehe
ade ku kesah?? hik hik

<<>>



Wednesday, August 11, 2010

:: Happy 1 month old Qaseh Hannah Qhadeeja ::


entri ini adalah teristmewa buat si manja tersayang tesyommel terindah terbaik dan segala-galanya buat ibu , papa , aqil & aqif :)

our qaseh bintang jantung hati intan payung...



HAPPY 1 MONTH MY LUVLY PRINCESS
you have been delivered to ibu & papa life

Qaseh Hannah Qhadeeja

Qaseh..you are the precious gift to ibu & papa from Allah
Qaseh..you presents the endless happiness to our family





ya allah aku bersyukur ke hadratmu atas kurniaan qaseh
qaseh adalah benih cinta kami
qaseh merupakan penyejuk hati dan penyedap mata kami sekeluarga
kehadiran qaseh merupakan kenangan kali kedua yang terindah selepas abang-abangnye
priceless and precious moment...






sebulan bersama qaseh menambah kebahagiaan kami
sebulan bersama membuatkan hari-hari ibu cukup indah dan bererti
aura qaseh cukup kuat
bile ibu usap dan peluk erat qaseh
itu sangat membahagiakan naluri perasaan ibu






bak kate abi Loveable is Qaseh
qaseh adalah untuk ibu & papa sayangi sehingga akhir hayat
juga untuk dididik menjadi insan yang solehah, cerdik, pintar
kasih sayang ibu & papa untuk qaseh adalah sedalam-dalamnya
begitu juga untuk aaql & aqif

sayang manje Qaseh Hannah Qhadeeja
putri kesayangan ibu

ibu doakan qaseh jadi anak yang baik
dikurniaka cahaya ilmu yang manafaat
jadi org bijak pandai dan solehah..
doa buat anakanda sentiasa mengiringimu ..ameen





Tuesday, August 10, 2010

:: Abang-abang Qaseh ::

selamat menyambut ramadhan
semoga ramadhan kali ini lebih bermakna dari tahun sebelum ini
sama2 kite rebutkan peluang keemasan di bulan yang penuh baraqah ini
sama2 kita mengimarahkan kedatanganya yg hanya sekali dalam setahuninsyaallah..amin...

meh nak kibas-kibas rumah yg dah nampak sawang sane sini
berhabuk habuk...haaaccccuumm...tehehe


dah lame tak cite pasal aqil & aqif a.k.a abang2 qaseh
abang2 qaseh skang dah 2 tahun 5 bulan @ 29 bulan..



--- aqil aqif dipotong rambut ---

aqil aqif dah pandai bercakap
walaupun dengan gaya bahasa sendiri tapi maksudnye sampai
kire boleh paham
setiap ape yang nak dibuat mesti ade percakapan
felat2 tu mesti la ade
kalo takde felat2, tak syommel la pulok
dah cam orang tua bercakap kalo terlampau faseh kan
dan mesti ade sambungan 'laaa" kalo bercakap

cepat laa, amik laa, jangan laa, jap laa...
huiisshhh tak bole dibiasakan ni...



--- semakin susah nak berfotog, bercinta tau ---


aqil aqif dah pandai membezakan sesuatu perkara
kalo makan dah tau beza rase makanan yang dimakan
antara pahit, manis, pedas, panas, sejuk, masam
kalo tengok kat luar gelap, aqil aqif tau itu malam
kalo kat luar cerah, aqil aqif tau itu pagi & petang
kalo dah azan, tercongok depan tv dengar azan
sebelum tu, die akan tunggu atok siap2 nak gi 'mosh' (masjid)

aqil aqif dah tau bile poo poo dah banyak dalam diapers
mulalah mulutnye bising
" ibu...yak manak...wash laaa " " ucuk awwu buu"
eii gewwam betul mulut syommel tu cakap
nak marah2 pun tak jadi
kalo camtu, terus polok polok gomol aqil aqif
cayang sgt2 mulut die cakap camtu



aqil aqif dah tau nak soping kat mane tiap2 bulan
soping diapers & susu la ape lagi
mesti cakap.." papa, gi ayen (giant) , gi kappo (carrefour)"
sejak melahirkan qaseh, abi lah yang melayan aqil aqif soping




--- aqil, aqif , u both are my little sonshine ---

aqil aqif sangat febret & obses dengan katun thomas n fren
nampak aje tren, berkali2 sebut thomas
so die tau tren tu adalah thomas
bile dah obses dgn katun thomas ni
harus la sume nye nak jugak thomas
sandal thomas
tumbler air thomas
baju thomas
beg thomas
cermin mata thomas
sapu tangan thomas
buku thomas
cd thomas
toys thomas yang macam2 jenis tu dah tentu la
tengok katun thomas ari2
kalo bole setiap kali aku & abi online
mesti nak thomas jugak...


aqil aqif dah tau siape abang siapa adik
kalo tanye siapa abang , aqil cakap "shaye"
kalo tanye siapa adik, aqif cakap "shaye"
kalo aqil sakat aqif , aqif mengadu "ibu, abang wat"
kalo aqif sakat aqil, aqil mengadu "ibu, aqik wat"
havoc betul la anak bujang ibu ni...


aqil aqif tau die adeq namenye qaseh
kalo aku tanye ape name adeq
dua2 jawab "asyeh"
sejak qaseh hadir
aqil aqif tak kacau qaseh
die akan cium selalu
takde nak lepuk2 qaseh
die sayang qaseh
selalu usap2 pipi qaseh
alhamdulillah
qaseh ade due bodyguard skang
abang aqil, abang aqif...

ibu & papa sayang aqil, aqif & qaseh

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin